Home / PC & Consoles / Playstation 4 / Review: DriveClub (PS4)

Review: DriveClub (PS4)

>Waar Sony ‘the real driving simulator’ wist neer te zetten met Gran Turrismo, was het Xbox concurrent Forza die altijd hoog wist te scoren op het gebied van multiplayer racing. En terecht. Met DriveClub lijkt Sony dan ook te kiezen voor ‘the social driving simulator’ en dan past Sony ook meteen het hele concept aan op sociaal racen.

Echt anders dan Granny T.

Het eerste dat Sony uit het racinggenre heeft gesloopt is het kopen, tunen en pimpen van auto’s. Om het kiezen van bolides ook voor non-autopuristen gemakkelijker te maken, is het aantal bolides teruggebracht naar 50 modellen van 24 fabrikanten. Via DLC zijn daar nog eens 38 aan toe te voegen.

Qua tracks is de verdeling een stuk groter geworden. Standaard krijg je meteen al 55 tracks om op te racen en Sony vult dit via DLC aan met nog eens 11 tracks. Deze tracks zijn echter wel op basis van slechts 6 locaties, maar ook dit houdt het voor de gemiddelde gamer allemaal lekker overzichtelijk.

Op deze 55 tracks zijn in het basisspel 55 evenementen om te racen en via DLC voegt Sony hier nog een totaal van 176 events aan toe.

Je merkt het al, DriveClub is niet gemaakt als een vervanger van het grote Gran Turrismo. DriveClub is anders. Nouja, anders… het Gran Turrismo gevoel leeft wel een beetje in de game, vooral qua ‘echtheid’ van de rijervaring, maar daar stopt het ook wel een beetje. DriveClub is niet gericht op hardcore racers.

Grafisch

Natuurlijk heb ik de disc van DriveClub meteen uit de envelop gescheurd en in mijn PS4 geplopt. Snel door de menu’s en meteen achter het stuur. Het ideale recept voor een arcade-achtige ervaring en dat kan gelukkig met DriveClub. Niet moeilijk doen over rijbewijzen en racelicenties, profielnamen en andere details. Gewoon BAM, racen! Ja, die ervaring is bij Evolution Studios, bekend van de Motostorm series, gewoon te verwachten :-).

Het eerste dat me opvalt is het oog voor detail. Regelmatig zijn langs de weg fakkels te zien die de horizon met gekleurde rook sieren. Vooral in een blinde bocht kan dat erg handig zijn. De mensen die langs de tracks staan, zijn ook alles behalve saai. Ze lijken echt te leven waardoor het gevoel bij deze game alleen maar beter wordt. Vooral als je ziet dat de omgevingen zelf ook nog helemaal zijn uitgewerkt. Een adembenemend schouwspel waar ik helaas wat te hard voor ga ;-).

Iets anders dat opvalt is het dag/nachtritme van DriveClub. Evolution Studios heeft deze omstandigheden zeer realistisch na weten te maken, net als weersomstandigheden en bijbehorende invloeden op de lichtval en de omgeving. Ook al herstart je een track, geen enkele race voelt echt hetzelfde aan. Een enorme prestatie van deze studio.

DriveClub zou ook gebruik maken van een dynamisch weersysteem waardoor het weer tijdens het racen onvoorspelbaar gedrag kan vertonen. In de demo’s zag dit er indrukwekkend uit, maar het is er nog niet. Evolution Studios brengt dit op een later moment alsnog naar de game.

Al dit detail trekt ook haar tol op de rekenkrachten die de PS4 herbergt. Om te voorkomen dat de game niet soepel loopt, heeft Evolution Studios de framerate omlaag geknald naar 30fps, maar ik heb me daar geen moment aan gestoord. De gameplay is namelijk extreem soepel.

Qua kleurgebruik lijkt DriveClub de Forza serie niet te willen immiteren. DriveClub heeft echt een eigen atmosfeer die misschien iets grauw is. Daar staat tegenover dat deze keuze de game ook veel serieuzer maakt.

Het gelimiteerde aantal auto’s dat in DriveClub zit heeft duidelijk ook een voordeel. Elke auto die ik heb mogen berijden is namelijk voorzien van een volledig uitgewerkt dashboard en mijn racer heeft de handen keurig aan het stuur. Zelfs als ik de handrem aantrek…. Oké, die zit in mijn Prius ook gewoon naast mijn linker voet ;-).

Ben je stiekem toch een autoliefhebber (geworden), dan is er de fotomodus. Hierin kun je jouw bolides mooi op de foto zetten. Inclusief effecten van het weer.

Geluid

Evolution Studios heeft niet alleen veel aandacht besteedt aan hoe de game eruit ziet, maar ook de ronkende motoren in DriveClub klinken realistisch. Zeker wanneer tegenstanders in de buurt komen. Dit combineert Evolution Studios met een stevige drum & base soundtrack in de menu’s, want tijdens het racen laat Evolution Studio’s geen ruimte voor muziek om te voorkomen dat de tunes je uit de hele ervaring trekken. Slim.

Gameplay

Maar het draait natuurlijk allemaal om de gameplay. Voor wat betreft het gevoel dat ik in de auto’s heb, heeft Evolution Studios duidelijk de race-ervaring van Gran Turrismo weten te benaderen. De auto’s voelen extreem natuurlijk aan.

In de game zijn verschillende racemogelijkheden beschikbaar. Het start natuurlijk allemaal met de standaard circuitraces. Lekker rondjes rijden en proberen als eerste te finishen. Maar loop niet te klooien! Raak je drie seconden van de weg, zal de game je meteen berispen. Ook krijg je straffen voor het afsnijden van bochten en het raken van zowel tegenspelers als het circuit. DriveClub is social racing en dan houden we ons natuurlijk allemaal keurig aan de regels :-).

Time Trials stellen je echt op de proef om het bochtenwerk optimaal uit te voeren. Hiervoor gebruikt Evolution Studios dezelfde circuits waar de gewone races op plaatsvinden. Point to Point races laten je in recordtijd tussen twee punten rijden en zijn daarmee ook lekker spannend.

Drift Events passen helemaal bij de Motostorm geschiedenis van Evolution Studios, maar pakken net iets minder lekker uit. Dat wil zeggen, het hangt wel heel sterk van je bolide af. Er zijn weinig auto’s die echt lekker driften, maar de auto’s die het goed doen driften meteen wel heel erg lekker.

Iedere race bestaat uit eigen challenges. Deze gaan soms verder dan als eerste finishen of de snelste tijd rijden. Daarmee krijgen de tracks een replay waarde. Het stimuleert ook om een race uit te rijden als je weet dat je niet als eerste gaat eindigen.

Daarnaast wordt je in de game ook regelmatig geconfronteerd met het bochtenwerk van de gamers om je heen om je zo uit te dagen de bochten perfect te nemen.

Om nieuwe auto’s aan DriveClub toe te voegen hoef je geen credits te verzamelen. Het gaat om roem en het succesvol volbrengen van de races. Daarbij unlock je nieuwe auto’s voor je garage. Dit gaat zeker in het begin lekker snel, dus liefhebbers van rode paarden hoeven niet lang op hun favoriete bolide te wachten. Je verdient de auto’s overigens niet alleen in solo events, maar ook als club. Say what?

De clubs

Jep, DriveCLUB. Je kunt je in de game bij een club aansluiten of met vrienden een nieuwe club oprichten. Wil je het maximale uit DriveClub halen, dan wil je gewoon in een club zitten. Een club kan tot zes spelers tellen. Zet je een club op zonder andere racers (dat kan), zal je ook merken dat deze club niet actief wordt. Hier op de redactie hadden we maar één exemplaar, dus met club Entert1 zijn we niet heel ver gekomen ;-).

Wanneer je inlogt, krijg je meteen een overzicht van de clubstatus. Je ziet nieuwe uitdagingen die voor je club klaar staan en wat jouw overige leden hebben klaargespeeld.

AI

De computertegenstanders in DriveClub zijn een enorme verbetering ten opzichte van de Gran Turrismo reeks. De AI is namelijk enorm opportunistisch ingesteld. Mis je een bocht, zal de AI daar gebruik van maken zoals online gamers dit zouden doen. Ook hier merk je gewoon dat de klemtoon bij het betere bochtenwerk ligt en niet zozeer op de hoge snelheden die je op de rechte stukken zou kunnen behalen.

Gratis PS+ editie

Het is een nog wat nieuwe strategie van Sony, maar PS+ gebruikers kunnen vanaf het moment van de release DriveClub al gratis downloaden. Nouja, niet het hele DriveClub hoor. Alleen India en haar 11 tracks zijn in de PS+ editie beschikbaar met daarbij 10 bolides van 10 merken. Daarnaast kun je de game niet twee dagen van te voren downloaden zoals bij de aangekochte digitale versie van DriveClub wel het geval is. Je moet het dan ook meer zien als een premium demo en daar kun je natuurlijk ook al heel druk mee zijn.

Waar Sony 'the real driving simulator' wist neer te zetten met Gran Turrismo, was het Xbox concurrent Forza die altijd hoog wist te scoren op het gebied van multiplayer racing. En terecht. Met DriveClub lijkt Sony dan ook te kiezen voor 'the social driving simulator' en dan past Sony ook meteen het hele concept aan op sociaal racen. Echt anders dan Granny T. Het eerste dat Sony uit het racinggenre heeft gesloopt is het kopen, tunen en pimpen van auto's. Om het kiezen van bolides ook voor non-autopuristen gemakkelijker te maken, is het aantal bolides teruggebracht naar 50 modellen van…

Overzicht Reviews

Grafisch
Gameplay
Content

Opsomming: We hebben een jaar op DriveClub moeten wachten. Terecht? Jazeker. DriveClub bevat de meest indrukwekkende werelden om in te racen die ik ooit heb gezien. De vormgeving is een adembenemende prestatie, zelfs zonder dynamisch weer. De gameplay is een enorm soepele en prettige ervaring en Evolution Studios weet altijd wel een uitdaging voor je klaar te zetten. DriveClub is dé racer van dit moment, ook voor niet-racepuristen.

Gebruikersbeoordeling: Wees de eerste!
97

Over Arjan Olsder

Arjan kennen we van GadgetGear.nl, maar tikt ook graag een stukje mee aan Entert1.

Reageren

Jouw e-mail adres zetten we niet online.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*