>Daar is hij dan. De review van Destiny! De game heeft hoge ogen gegooid op beurzen en al vele awards gewonnen. Kan Destiny die hoge verwachtingen waarmaken? Dat lees je in deze review.
En ik kan je al verklappen dat de redactie van Entert1.nl er zeer enthousiast over is. De review is eigenlijk meer een dan een review. Hieronder de kopjes die aan bod komen zodat je snel kunt lezen wat je zoekt.
Het verhaal
Klassen en rassen
De Skilltree
Level Cap en high end content
Planeten en de Tower
Gear en upgraden
Gameplay en multiplayer
Crucible (PVP)
Muziek
Graphics
Conclusie
Het verhaal
Je wordt gevonden door een ghost. Een creatie van de zwaar beschadigde Traveller (een bol die staat voor het licht en het goede in het heelal). Je wordt tot leven gewekt en je avontuur begint. Het duister is aan de winnende hand. Er is nog maar 1 stad op aarde die een veilige haven is. Kolonies op Mars, de maan en Venus zijn al opgegeven en in handen van de duisternis. Tijd voor jou om daar eens flink verandering in te brengen! Dat wordt ook hoog tijd want de Fallen en de Hive staan op het punt om de genadeslag te brengen aan de stad en daarmee een einde te maken aan de Traveller.
Met jouw krachten als guardian kun je het tij keren. Je begint op aarde, in Old Russia om precies te zijn. Velen van jullie zullen daar wellicht al geweest zijn in de Beta of gezien hebben in filmpjes op internet. Je doet de maan aan, evenals Mars en Venus. Dit zijn de locaties waar het zich voor nu op afspeelt. Weinig zul je misschien denken, maar missies en gebieden hebben een hoge replaywaarde. Toch knaagt er wel iets. De hoge verwachtingen en de hype rondom Destiny hebben het de game niet makkelijk gemaakt. Met ong. 20 uur heb je de game qua verhaal wel uitgespeeld. Dan is het vooral de high end content die je bezig moet houden. Heb je de wil om steeds betere gear te krijgen dan is er niets aan de hand. Ben je een casual speler die alleen gaat voor het verhaal dan kan de korte verhaallijn je wel wat tegenvallen. Je doet namelijk 4 planeten aan en de rest krijg je later in de vorm van expansions. De eerste komt al uit in december. Laten we echter niet vergeten dat deze game zeer veel groeipotentie heeft en nu in zijn kinderschoenen staat. De game kan alleen maar beter worden met de extra content die continu zal worden uitgebracht, zowel gratis als betaald.
Afijn je hebt een idee van het verhaal, meer ga ik niet verklappen.
Klassen en rassen
Met het maken van je personage kun je kiezen uit drie rassen. De Mens, een Awoken (soort mens) en de Exo ( robot). Echt belangrijk is dit niet. Je hebt in op de planeten toch je helm op en qua cut scènes heeft het ook geen effect. Meer een leuk iets erbij dus. Alleen in de Tower, het hoofdkwartier van de guardians, zie je welk ras andere spelers hebben gekozen.
Nu naar de klassen, dit zijn er wederom drie. Laten we beginnen met de Titan. Een klasse die best veel kan hebben. Vergelijkbaar met tanks uit andere mmo’s. Je bent wat langzamer dan de andere twee klasses maar hebt wel een beter schild. Je krachten zijn een stevige melee-aanval en een granaat die vijanden bijv. kan verdoven. Je special ability is, afhankelijk van de sub-klasse, een stomp die vijanden in de buurt eigenlijk wel van de kaart vaagt of een sphere die jouw en je mede-guardians beschermend tegen inkomende kogels en andere krachten. Zeker een klasse die je wel in de high end content mee wilt hebben!
Dan hebben we de hunter. Minder schild maar wel behendiger. Wederom een granaat (hittezoekend of waarmee vijanden voor langere tijd schade oplopen) en, afhankelijk van je subklasse, een werpmes of een mêlee-aanval die je al van wat verder weg in kunt zetten. De special ability van de hunter is de golden gun, James Bond!, je hebt 3 schoten dus zorg ervoor dat ze doel raken. Als ze dat doen, reken dan maar op een flinke slachtpartij. Als je de andere subklasse had gekozen dan ga ja alla Assasin’s Creed stijl de ene na de andere vijand op hoge snelheid kniven. Erg handig als er veel bij elkaar staan. Binnen 6 seconden kun je zo 8 á 10 vijanden lichter zijn. Dit kan echter wel een nadeel zijn bij bosses waar je niet echt in de buurt bij wil komen.
Gastschrijver: Ben van den Berge:
“Als laatste de Warlock. Deze is nogal kwetsbaar door zijn lage schild. Toch zit er best wel wat power in deze klasse. De kracht zit hem voornamelijk in de sterke spells en het breder gebied beschadigen waarbij meerdere doelen geraakt worden (AoE). De melee de granaten en de speciale ability doen allemaal AoE schade. Dit komt ook terug in de subclasses. De voidwalker class is meer de directe aanvaller met een paarse bal die gegooid kan worden als een soort vuurbal uit streetfighter. Als tegenhanger is de sunsinger welke ook AoE schade geeft, maar ook indirect door een schade over tijd debuff. De special spell maakt het herladen van kogels, schild en speciale spells sneller. Dit lijkt minder spectaculair dan de paarse bal gooien, maar de extra talenten die eraan gekoppeld zijn is het des te spectaculairder: minder inkomende schade krijgen, elke teamgenoot herlaad ook sneller of ze kunnen direct terug keren uit de dood!”
Je kunt trouwens een andere subklasse kiezen wanneer je lvl 15 bent. Nadeel wel is dat je met die subklasse de hele skilltree nogmaals moet vrijspelen. Je moet dus veel tijd investeren om weer zo krachtig te worden als je was met die andere subklasse.
De skilltree
Nu we het zo hebben over subklasses moet ik het ook echt hebben over de skilltree. Wanneer je een lvl stijgt krijg je ook vaak toegang tot een mogelijkheid om je karakter sterker en persoonlijker te maken. Enkele voorbeelden, op een gegeven moment heb je twee keuzes voor je granaten, wil je bijv. dat ze vijanden langere tijd schade toedoen of wil je dat de granaat uiteen klapt in meerdere hittezoekende raketten? Wil je dat je golden gun nauwkeuriger wordt of dat je sneller kan herladen wanneer je een vijand tot het verleden hebt geschoten. Het kan niet beiden dus je moet kiezen welke kracht jou het beste ligt.
Ook al ben je lvl 20 dan ben je er nog lang niet. Nog niet alle skills zijn dan al vrijgespeeld. 20 het maximale lvl dat je kunt behalen. Meer daarover later. Toch wordt je wel sterker naarmate je meer skills vrijspeelt, in principe lvl je verder d.m.v. meer en krachtigere skills.
Level Cap en high end content
Over de level cap gesproken. Sommige van jullie zouden wellicht denken dat ik hierboven een leugen aan het vertellen ben. Je kunt inderdaad boven de lvl 20 komen door zeldzame gear te verzamelen waarop Light zit. Deze gear met Light helpen je om ver boven de lvl 20 te komen. Hoe ver? In ieder geval lvl 26 en hoogst waarschijnlijk meer! Om aan die dikke gear te komen zul je Vanguard reputatie moeten opbouwen door bounties te vervullen. Dit zijn opdrachten waar je bijv. 100 kills moet halen zonder dood te gaan, een bepaalde missie op Hard uitspelen en zo nog tal van andere opdrachten. Voor deze opdrachten krijg je meer reputatie bij de Vanguard factie. Het duurt wel even voordat je genoeg reputatie hebt dus je moet er veel tijd voor over hebben.
Dan moet je nog de hoogste Strikes ( soort dungeons) tot een goed einde brengen om punten te verzamelen die je kunt uitgeven aan die dikke gear. Zo zijn er Strikes voor lvl 18,20,22,24 en binnenkort ook voor 26. Dit vergt echter het uiterste van je gear en je eigen skills. Hierin komen de sterkste vijanden en bazen in voor in heel Destiny. De strikes op de planeten zijn al redelijk pittig. Zonder een voorsprong in lvl of teamcoördinatie kun je deze beter niet doen. Ja team, je las het goed. Deze doe je standaard met drie man. Met je vrienden of met anderen die ook de Strike hebben geselecteerd. De server zoekt automatisch naar medespelers voor je. Lekker makkelijk!
De bazen zijn echt een genot om te doden. Het duurt vaak wel 10 minuten voordat een baas neer is en dit kan zelfs langer zijn! Concentratie en een goede tactiek komen hier goed van pas. Het is echter een heerlijk gevoel om na zo´n inspanning beloont te worden met de kill!
Er komt nog een Raid versie van de Strikes waar je met 6 man het gevecht aan kan gaan. Kan niet wachten om dat eens uit te proberen!
Planeten en de Tower
Ik had al benoemd welke planeten er in de game zaten en de Tower is ook al even langsgekomen. Nu even wat dieper in op deze gebieden. In de Tower heb je je meerderen zitten die je voorzien van missies, je kunt er gear kopen of inleveren. Je kunt er zelfs ruimteschepen en landscooters kopen. Ook heb je toegang tot je eigen bank. Kun je geen afstand doen van gear, wapens of gebruiksitems, dan kun je in deze in één van de bankslots gooien. Hier kun je ook andere guardians ontmoeten.
Aarde, hier heb je de map Old Russia. Een besneeuwd gebied rondom een Cosmodrome. Een platform waar ruimteschepen werden gelanceerd ten tijde van het kolonialiseren van andere planeten. Hier tref je de Fallen, mensachtige aliens. Vijanden die zon beetje heel de aarde bezitten. Ook ontmoet je hier al de Hive. Een duivels volk dat geheel in dienst staat van het duister.
Maan, een mooi maanlandschap zoals je dat mag verwachten. Ook hier zijn de Fallen, maar dan vooral in gevecht met de Hive. De Hive hebben hier een hele ondergrondse basis/tempel.
Venus, een jungleachtige omgeving waar de Vex de baas zijn. Dit zijn robots die toch ook deels levend zijn. Ze kenmerken zich door hun aantallen, dit zijn er nogal wat.
Dan heb je Mars. De vex zijn daar flink in conflict met de Cabal. Dit zijn een high tech volk dat doet denken aan de Romeinen. Waarom? De namen zoals legionare,Centurion enz. Je vind vooral woestijn op mars en basissen van de Cabal.
Gear en upgraden
Destiny richt zich vooral op gear krijgen. Armor en wapens met meer en meer stats. er zijn verschillende kleuren die de zeldzaamheid aangeven. Wit is gebruikelijk in de lagere levels, dan komt groen die al minder voorkomt, dan blauw die al redelijk zeldzaam kan zijn en als laatste paars die staat voor legendarisch. Je kunt deze alleen krijgen als je zeer veel high end Strikes hebt gedaan en zeer veel reputatie hebt opgebouwd bij de Vanguard. Dan kun je deze kopen, of je moet geluk hebben zoals Ben dat je een legendarisch wapen uit een encrypted item krijgt! Gefeliciteerd hoor 😉
Encrypted item hoor ik je denken? Jazeker, vijanden droppen zowel items die meteen aan te trekken zijn, maar ze kunnen ook encrypted items dragen waar je eerst mee naar een decrypter moet om te onderzoeken welk wapen of stuk armor erin zit. Je hebt verschillende kleuren die wederom aangeven hoe zeldzaam iets kan zijn. Uit blauwe items kunnen namelijk zowel groene, blauwe als legendarische items uitkomen!
Op de gear zitten verschillende stats. De stat die overal op zit is defense. Dit spreekt denk ik voor zich. Dan kan er nog intellect opzitten om je special ability sneller op te laden, discipline om sneller je granaten op te laden en als laatste strength om sneller je melee-special te gebruiken.
Dan kun je de gear nog upgraden. Het begint met groene gear. Denk dan aan, sneller herladen met een bepaald wapen of meer ammo kunnen dragen. Hier heb je alleen geld voor nodig. Dan heb je blauwe gear waar je weer meer variaties in hebt zoals meer defense op dat stuk armor, dat krachten sneller herladen wanneer je een mee-aanval doet enz. Dit kost al meer geld en ook items die je krijgt door in de gebieden er op zoek naar te gaan ( planten, helium enz). Je kunt je items ook uit elkaar trekken voor geld en meer items waar je zeldzamere gear weer mee kunt upgraden. Dit kan op elk moment, erg handig als je rugzak vol zit!
Gameplay
Dat is allemaal leuk en aardig al deze informatie over de wereld, de planeten, de missies, het verhaal, de klasses en de vijanden, maar hoe speelt het eigenlijk? Het speelt heerlijk weg. Je baant je een weg door de missies heen die je zelf kunt kiezen op de map. Er staat bij welk lvl je moet/mag zijn om de missie een beetje goed door te komen. Dan heb je op de map nog een patrol missie staan. Eigenlijk betekend dit dat je kunt freeroamen in het gebied. Je kunt minimissies oppakken om wederom reputatie te krijgen van de Vanguard en geheimen te zoeken die in elk gebied wel zitten. Je kunt zoeken naar betere gear of kisten waar altijd wel iets leuks in zit.
Wanneer je de ruimte in gaat met je ruimteschip kun je dus een bestemming kiezen. Je ziet dan daadwerkelijk je schip bijv. boven aarde vliegen om dat in hyperdrive te gaan en uit te komen bij Mars om je daar af te zetten. Dit maakt de laadtijden wel een stuk prettiger omdat je altijd wel wat moois te zien krijgt. Over een ruimteschip gesproken, je kunt er diverse kopen om er mee te pronken. Er zijn genoeg varianten. Het is meer een visual omdat het je verder niet iets extra’s brengt. Maar toch wel leuk om een ruimteschip te hebben naar keuze.
Als je voor het eerst op een planeet bent dan moet je op zoek gaan naar een machine die je in staat stelt om je Sparrow te linken. De Sparrow is een landscooter die je in staat stelt om snel over de map te kunnen bewegen. Door je ghost op te roepen met de touchpad kun je met vierkantje de scooter oproepen. Dit kan lopend en zelfs springend en de scooter klapt zich als het ware uit en binnen 1 seconden zit je erop. Dit maakt het oproepen van je Sparrow zeer gemakkelijk en snel. Erg lekker gedaan van Bungie.
De vijanden in de gebieden verschillen van lvl en daarmee natuurlijk ook hoeveel tijd het kost om ze neer te krijgen met je wapen en krachten. Het is slim om op zoek te gaan naar het zwakke punt van de vijanden. Meestal is dit een headshot maar in het geval van de standaard Vex zit deze in de buik. Zo moet je experimenteren welke tactiek het beste werkt bij welke vijand. Er zit genoeg diversiteit in de tegenstand om je niet te hoeven vervelen. Je hebt ook vijanden met een gele balk. Dit zijn de veel sterkere varianten. Goed om te weten omdat het veel langer duurt dan zijn gewone tegenhanger om deze neer te krijgen.
Dan heb je nog best wel wat bazen. Leuke gevechten, ze zijn lang niet allemaal hetzelfde. Ze zijn niet zo moeilijk als in strikes maar zijn best een uitdaging te noemen.
Dan kun je nog speler met vrienden. Je kunt met z´n allen op patrol gaan en de boel lekker verkennen, een missie doen die iemand nog niet gedaan heeft of Strikes. Het maakt allemaal niet uit, het kan. Met een lvl 20 een lvl 5 missie doen voor een vriend? Geen probleem. Jij krijgt er niets echt iets voor maar ja wat verwacht je, lvl 20 tegen lvl 5 vijanden, kun je wel tegen kleintjes!
Helemaal in het begin van dit artikel schreef ik dat de game een beetje kan tegenvallen voor mensen die waarde hechten aan het verhaal en niet zozeer uit zijn op gear. Wanneer je met vrienden speelt wordt alles veel leuker, je kunt lekker dollen maar ook goede prestaties neerzetten, moeilijke strikes volbrengen die je met willekeurige mensen niet gehaald zou hebben door een gebrek aan communicatie. Dan is de game helemaal wat je zoekt. Het verveeld dan ook zeker niet omdat je met je vrienden altijd wel iets leuks te doen hebt. Desnoods ga je de Crucible in om te kijken of je net zon badass bent tegen andere spelers!
Crucible (PVP)
Over de Crucible gesproken, een mooi bruggetje naar de PVP elementen van Destiny. Je kunt de ring instappen met andere mensen om 6 vs. 6 te spelen. Of het nu team deathmatch of een soort van domination is. Het is best een leuke afwisseling om even wat anders te doen. Je kunt dan meteen je Cribicle bounties volbrengen! Schiet 10 titans neer bijvoorbeeld of win 3 potjes. Er zijn mappen waar ook voertuigen in zijn. Dit zijn wel mijn favoriete mappen. Er zijn genoeg gangetjes en hoekjes om je achter te verstoppen. Nou ja verstoppen, op je radar zie je heus wel of er iemand dichtbij is en vanuit welke richting die komt hoor.
In de Cricible kun je ook gear winnen en punten verzamelen die je dan bij de PVP winkel in kunt leveren
Muziek
Vaak het ondergeschoven kindje van een game. Muziek brengt veel sfeer en emotie met zich mee. En dat hebben ze in Destiny goed gedaan. Het opstartscherm klinkt al meteen lekker. Het doet mij denken aan Space Mountain in Disneyland Parijs. Lekker ruimteachtig en vredig. Tijdens Strikes gaat de muziek lekker los om de adrenaline nog wat sneller te laten stromen. Na een bossfight hoor je dan helemaal geen muziek om even tot rust te komen, erg goed gedaan om die pieken en dalen van concentratie en emotie zo te plaatsen.
Graphics
Ik heb al in een eerder bericht wat vertelt over de graphics. Dat mijn vrouw naast mij op de bank is gaan zitten tijdens de openingsfilm van Destiny. Ook de rest van de game ziet er gelikt uit. Vooral de achtergronden. Op de maan heb ik regelmatig even mijn Sparrow langs de weg gezet om even te genieten van het spektakel om je heen. Ook de werelden zijn erg anders van elkaar met elk zijn charme, van de woestijn tot een soort jungle tot de maan. Allemaal ziet het er heel goed uit en zit je meteen in de sfeer van die planeet.
Conclusie
Destiny is goed van start gegaan. Het is pas een vanilla Destiny en daardoor kan de verhaallijn wat aan de korte kant zijn. Dat neemt niet wel de avonturen die met je vrienden of anderen zult beleven. De missies zitten goed in elkaar en de Stikes zijn zeer bevredigend te noemen.
Er zit genoeg andere content in om je bezig te houden, of dit nu de bounties zijn, de patrol/freeroam modus, de Strikes of de Crucible. Gear is een sterk punt en je kunt je eigen speelstijl ontwikkelen door bepaalde stats boven andere te kiezen. Ook de skilltree helpt hierin, je moet keuzes maken welke stats of abilities je wel of niet belangrijk vind.
De wereld ziet er geweldig uit. Met je ruimteschip ga je van de ene naar de andere planeet en dat allemaal mooi weergegeven terwijl Destiny eigenlijk gewoon aan het laden is.
Wel jammer dat wanneer je missies al 4 keer hebt gedaan, je ook de 5e keer gewoon het bijbehorende filmpje moet kijken. Hopelijk wordt dit met een patch mogelijk om de cutscenes te skippen. Ik geef het een 9 vanwege een geweldige game-ervaring met hier en daar toch wel wat verbeterpuntjes.
Overzicht Reviews
Verhaallijn
sfeer
gameplay
muziek
graphics
Eindscore
Opsomming: Destiny is goed van start gegaan. Het is pas een vanilla Destiny en daardoor kan de verhaallijn wat aan de korte kant zijn. Dat neemt niet wel de avonturen die met je vrienden of anderen zult beleven. De missies zitten goed in elkaar en de Stikes zijn zeer bevredigend te noemen. Er zit genoeg andere content in om je bezig te houden, of dit nu de bounties zijn, de patrol/freeroam modus, de Strikes of de Crucible. Gear is een sterk punt en je kunt je eigen speelstijd ontwikkelen door bepaalde stats boven andere te kiezen. Ook de skilltree helpt hierin, je moet keuzes maken welke stats of abilities je wel of niet belangrijk vind. De wereld ziet er geweldig uit. Met je ruimteschip ga je van de ene naar de andere planeet en dat allemaal mooi weergegeven terwijl Destiny eigenlijk gewoon aan het laden is. Wel jammer dat wanneer je missies al 4 keer hebt gedaan, je ook de 5e keer gewoon het bijbehorende filmpje moet kijken. Hopelijk wordt dit met een patch mogelijk om de cutscenes te skippen. Ik geef het een 9 vanwege een geweldige game-ervaring met hier en daar toch wel wat verbeterpuntjes.