Home / PC & Consoles / Playstation 4 / Review: Call of Duty Black Ops 3

Review: Call of Duty Black Ops 3

>Het waren 3 weken met lange nachten en veel slaap tekort maar hier is hij dan. Een review van de nieuwe first person shooter van Treyarch, Call of Duty: Black Ops 3

-Meer van hetzelfde maar toch heel anders-

Black ops 3 is al een tijdje uit, dus tijd voor een welverdiende review. Laten we maar beginnen met de multiplayer want daar draait deze game om. Op de console ziet deze er top uit, zelfs online! Treyarch maakt gebruik van een zwaar bewerkte IW-engine net zoals Black-Ops 2 waarbij ze het onderste uit de kan hebben gehaald. De maps zijn mooi, goed ingericht en vooral licht. En voor de fans, ook Nuketown is terug in een modern jasje.
Hoewel dit de zoveelste in reeks is binnen de franchise voelt deze game totaal anders. Bij Advanced Warfare waren ze een weg ingeslagen met veel glitchy moves en hectische bezigheden. Hierdoor werd het chaotisch en onoverzichtelijk. Ook ik als fan was binnen de kortste keren hier klaar mee. Gelukkig heeft Treyarch geluisterd naar de fans.

call_of_duty_black_ops_3_wallpaper_specialist_all_by_brovvnie-d95wy7v

Online Multiplayer

De multiplayer game begint met het kiezen van een specialist. Dit zijn karakters met ieder hun eigen 2 special abilities. Het verschilt van active camouflage en radar tot machineguns en vlammenwerpers. Het is dus verstandig een karakter uit te kiezen die bij je speelstijl past. Deze special abillity komt vrij zodra je genoeg ingame punten hebt verdient ( kills, UAV’s of assist). Naarmate je meer speelt en kills maakt met je specialist is het mogelijk verschillende outfits vrij te spelen. Al voelt dit een beetje alsof ze het willen opleuken en heeft verder geen uitwerking op de speelstijl. Mocht je een totaal overzicht willen hebben van elke personage incl. Achtergrond klik dan Hier

Binnen het create a class menu is de manier van wapens selecteren en prestige ten opzichten van de vorige blackops veel hetzelfde. Wederom is het pick 10 systeem van toepassing zodat je load-out uit max 10 items mag bestaan. Wel is het nu mogelijk met behulp van vrij te spelen wild cardcards tot maar liefst 6 attachment op je wapen te zetten. Er is ook een soort black-market optie toegevoegd. Door speciale achievement uit te spelen verzamel je tokens waarmee zeldzame camo’s en achtergronden kunnen worden verkregen.

“In game” voelt het totaal anders dan het vorige game. Waar Advanced Warfare heel hectisch en chaotisch was, is er dit keer gekozen voor een wat langzamer tempo en een meer vloeiend geheel. Treyarch heeft vanaf het begin dan ook geroepen dat het voor meer flow wil gaan binnen de game en dat is ze goed gelukt. Ditmaal is er gekozen voor een momentum gebaseerd bewegingssysteem. Voor gamers die bekend zijn met de titel Titanfall zullen heel veel hiervan herkennen in deze game. Wallruning, thrust jumps en power slides komen allemaal terug in deze shooter. Er zijn zoveel overeenkomsten dat het stiekem voelt als een Titanfall met een Call of Duty sausje. En het mooie is dat het nog fantastisch speelt ook.

Call of Duty®: Black Ops III Multiplayer Beta_20150818112004

Omdat de kleine maps en wapens van Call of Duty gemixt zijn met het bewegings systeem van Titanfall, voelt de hele game lekker vloeiender aan. Er hoeven geen grote afstanden te worden afgelegd om in de actie te komen. Wel is kennis van het speelveld handig zodat je de vloeiende beweging kunt koppelen om zo snel van A naar B kunt kunt rennen en je tegenstanders op deze manier kunt verassen. Alle maps zijn hier ook perfect voor ontworpen en ingericht, het voelt alsof er soort van  “routes” zijn om je snel door de map te verplaatsen.

Een andere leuke toegevoegde gimmick is het zwemmen. Het maakt maar een klein gedeelte uit binnen de totale multiplayer, het is geen mega game changer maar hierdoor kun je wel ongezien grote afstanden afleggen. Ook zijn er veel tunnels onderwater die leiden naar ruimtes binnen in de gebouwen. Het is dus mogelijk je tegenstander te verassen vanuit een compleet andere hoek. Vooral tactische spelmodussen zoals S&D en hardpoint komt dit nog wel eens van pas.

Qua spelmodi is er voor ieder wat wils weer wat te vinden. Domination, team deathmatch, search & destroy, hardpoint, gungame en free-for-all zijn weer van de partij. Dit keer heeft Treyarch een modus bijgevoegd genaamd SAFEGUARD. Om de beurt moet een team een robot escorteren van a naar b om punten te winnen. Echter beweegt de robot alleen als er personen zich in een kleine straal rond de robot bevinden. Leuke toevoeging al is dit wel een sniper spelletje en daar moet je van houden ( met alle verbale geweld van de tegestanders inbegrepen).

Shadow of evil, de Zombies!

De laatste paar jaar is ook Zombies een graag geziene aanvulling op het schietgeweld in online multiplayer. In een team van vier probeer je ronde naar ronde te overleven binnen een grote map. Er is gekozen voor een jaren 40 sfeertje maar dan met moderne wapens en een mix van aliens, demonen en zombies. Klinkt raar, maar werkt prima. Lekker duister waardoor je constant op je hoede bent. Door (vooral) zombies neer te schieten en hekwerken weer op te bouwen kun je punten verdienen. Deze kun je ingame gebruiken om wapens, of power-ups te kopen( bijv. super health, one-shot-one-kill enz.) en gebieden unlocken met betere wapens en power-ups. Binnen de zombie modus is nu een xp progressie systeem toegevoegd. Hierdoor is het mogelijk ook hier te levelen. Het is nu dus mogelijk een basis uitrusting vrij te spelen waarmee je start, net zoals bij die bij de multiplayer ook word gebruikt.

Vooral in deze modus speelt geluid en muziek een belangrijke rol omdat je aan het geluid kunt horen wat zich door het speel veld beweegt. Uiteraard werkt het ook lekker op je zenuwen en zorgt voor de nodige schrik reacties.

De Singleplayer

Zoals al eerder besproken in de aankondiging (link) is de wereld een nare plek en ben jij degene die moet uitzoeken wat er precies is gebeurd en waar je team zich nou precies mee bezig houd. Waar het vorige deel zich meer een verbeterd pak dat je aantrekt ( exo-suit) draait voornamelijk om je DNI: direct neural interface. Een chip en software waardoor je geest word verbeterd. Samen met de lichamelijke upgrades word je soort van supersoldaat. Hierdoor zijn powerjumps en slides mogelijk en heb je constant gelinkt bent aan je team en voorzien bent van allerlei info van het slagveld. Het speelt lekker weg en voelt vloeiend. Er nog steeds spraken van een vaste route van A naar B maar het wel mogelijk om de keuze te maken om boven langs, via gebouwen of gewoon lekker frontaal de aanval in te zetten. De maps zijn mooi en tot in detail ingericht. Explosies komen prachtig tot hun recht en de A.I. is goed genoeg om je regelmatig te verassen.

Alleen is maar alleen-

onder het motto “alleen is maar alleen” is in mijn ogen de beste toevoeging binnen de Singleplayer, de optie tot online COOP. waar bijv. HALO dit principe allang hanteert komt nu COD nu ook met deze modus waar ik ( en veel andere) al heel lang opwachten. Je kunt hierdoor tactisch met een team van 4 alle missies uitspelen. Hierdoor komt op Veteran level de game uitspelen weer dichterbij.

Tussen de missies in kom je terug in een soort safehouse. Hier kun je de special abillities toekennen en je wapen arsenaal aanpassen. Ook hier is nu gekozen om XP te vergaren gedurende de missies. Het werkt net als de multiplayer. Je levelt omhoog waardoor er steeds meer betere wapens en upgrades worden vrij gegeven. Hierdoor begin je aan een missie met een wapens naar eigen keuze. Het is verstandig je dus in te lezen in je missie om zo de juiste keuze te maken.

In de levels is het mogelijk verzamel objecten te vinden die je kunt sparen als troffee. In het safehouse kun je ook allemaal extra achtergrond informatie vinden over de missies, partijen en personages om zo meer te kunnen begrijpen van het verhaallijn. Leuke aanpassing maar het haalt wel de snelheid uit het verhaal.

Tot slot

Het is misschien nog te vroeg maar dit voelt tot nu als de beste call-of-duty sinds de modern warfare serie. Zodra je (online) speelt weet je dat het goed zit en snap je wat Treyarch bedoeld met de Flow in de game. De Singleplayer is mooi uitgewerkt en verhaallijn is weer lekker duister. Ik snap waarom er de optie bestaat om de grafische content te blokkeren. Ook speel het verhaal goed in over de huidige ophef over de privacy en censuur in een digitale wereld.

Voor de horrorliefhebbers is ook dit zeker een aanrader. Ook in de zombiemodus zitten uren aan speelplezier en omdat je het met wildvreemde kunt spelen loopt het elke keer anders dan anders.

Al met al heeft Treyarch een knap staaltje werk neergezet. Zelf de gekozen muziek past goed bij de scenes in de Singleplayer.
Uiteraard blijft het een Call of Duty een voornamelijk een online shooter en is het meer van het zelfde en misschien is het zelfs een beetje gestolen van Titanfall maar dat maakt de game er niet minder om. Ik zelf denk zelfs beter!

Het waren 3 weken met lange nachten en veel slaap tekort maar hier is hij dan. Een review van de nieuwe first person shooter van Treyarch, Call of Duty: Black Ops 3 -Meer van hetzelfde maar toch heel anders- Black ops 3 is al een tijdje uit, dus tijd voor een welverdiende review. Laten we maar beginnen met de multiplayer want daar draait deze game om. Op de console ziet deze er top uit, zelfs online! Treyarch maakt gebruik van een zwaar bewerkte IW-engine net zoals Black-Ops 2 waarbij ze het onderste uit de kan hebben gehaald. De maps zijn mooi,…

Overzicht Reviews

Gameplay - 80%
Multiplayer - 90%
Singleplayer - 80%
Graphics - 80%
Geluid (soundtrack) - 80%

82%

eindscore

Opsomming: Hoewel dit het zoveelste Call of duty is weet Treyarch er weer een frisse draai te geven. Het blijft meer van hetzelfde maar dat maakt de trouwe fan niks uit. wederom een goede Shooter die koopt voor het online multiplayer geweld

Gebruikersbeoordeling: 4.38 ( 2 Stemmen)
82

Over Patrick Hengeveld

Fervent Xbox'er, om wat tegenwicht te bieden met al die Playstations op de redactie! Vooral shooters en racegames hebben mijn aandacht, daar ben ik dus vooral te vinden op Entert1. Call of Duty speler van het eerste uur. wegens een zeer druk schema vooral in de nachtelijke uurtje online te vinden.

Reageren

Jouw e-mail adres zetten we niet online.Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*